2012. július 2., hétfő

Kerti Patika - Szirmok

A Spektrum Home-on adják ezt a nagyszerű és szerintem igen hasznos ismeretterjesztő filmet. Már a címe is kecsegtető, Kerti Patika (eredetileg: Grow your own Drugs). Beszédes és sokat sejtető cím, sok olyan növényt, gyümölcsöt, virágot ismerhetünk meg benne, melyek könnyebbé tehetik életünket, betegségeket gyógyítanak és James Wong mindezeket a gyógyhatású szereket olyan módon készíti el, hogy még a gyógynövényektől idegenkedő embereket is meggyőzi, legalább egy próbát tegyenek. A készítmények hatásosnak és finomnak tűnnek. Bár mint ő is elmondja minden részben, nem helyettesíti a gyógyszereket és nem biztos, hogy minden embernél egyformán hat. Én eddig még egyiket sem próbáltam ki, mert nem volt időm, de jó párat ki szeretnék. Majd írok róluk.
Azért szerintem érdemes kipróbálni, hiszen természetes alapanyagokból készülnek, és ami a legfontosabb, mi készítjük el, s ezáltal tudjuk, mi van bennük! Többnyire olcsóak, hiszen a legtöbb növény a kertünkben is előfordul vagy éppen könnyű termeszteni. James Wong etnobiológus és kertész, a gyógynövényes receptjeit a növények hatóanyagai alapján állítja össze.
Nem sikerült minden részt megnézem eddig teljesen és sok mindent el is felejtettem belőle, mert nem írtam fel. Rákerestem az interneten, de eddig egy magyar nyelvű oldalon sem találtam meg a receptjeit. S bár az angol nem jelent nekem problémát, mégis jobb szerettem volna magyarul olvasni őket. Szerencsémre elkaptam az ismétléseket és gyorsan lejegyeztem őket. Így úgy döntöttem, felteszem őket a blogomra. ^^ Nem epizód szerinti sorrendben fogok haladni, de mindig kiírom, melyik rész és linket is adok az eredeti angolhoz.
Minden készítményt 24 órás bőrpróbának kell alávetni. S ha nem jelentkezik allergiás reakció, biztonságosan használhatóak.

II. évad 4. - Szirmok
Rózsás gyanta, stresszoldó kamillás fürdőtej, torokgyulladásra lonczselé és fültisztító folyadék.

 Rózsás gyanta
- 12 fej rózsa szirmaira szedve (a gyulladáscsökkentő hatása miatt)
- 50dkg cukor
Rétegezve beletenni egy üvegbe és legalább 12 órát állni kell hagyni, míg szirupos állagú nem lesz a cukor. Ezt a szirupot egyébként orvosi célokra is fel lehet használni (torok és álmatlanság)
- 1 tk szegfűszeg
- 1,5 citrom leve
Össze kell forralni, majd átszűrni és ismét feltenni a tűzre 20 percig, míg karamellszínt nem nyer és elkezd besűrűsödni. Ezután 2-3 evőkanál rózsavizet kell beletenni (az illat miatt).
Gondosan lezárva 1 évig is eláll. Faspatulával lehet fel kenni logikusan és gyantacsíkkal vagy pamutcsíkkal máris megszabadulhatunk a szőrszálaktól. ^^

 Kamillás fürdőtej (stresszoldó)
- 30g kamilla
- 5 dl napraforgó olaj
- 20 csepp levendula olaj
- 1 dl kókusztej
Egy zárható edényben, lefedve gőzfürdő fölé kell tenni egy órán keresztül. Miután elzártuk  a gázt, nem szabad a tetejét levenni, mert az összes illóolaj kiszabadulna és az olaj helyett a levegőt töltené meg. Hagyni kell lefedve kihűlni! Ezután lehet átszűrni.
Emulgeáló szerként bármit lehet használni, James Wong kókusztejet használt, mert csak az volt nála otthon. ^^ Ebből kb 1 dl kell. Kanalanként a kókusztejhez kell adni a kamillás olajat és jól kikeverni. Majd végezetül a levendula olajat belecsepegtetni.
A hűtőben 1 hónapig is eláll. Egy kád vízhez 1dl "fürdőtej" kell.

Torokgyulladásra lonczselé
- 1 csésze japán lonc
- 1/4 csésze jázmin virág (szárítottból a fele is elég)
- 1 tk zöld tea
- 0,5 l meleg vízzel, nem forróval! leöntjük és legalább 24 órára hűtőbe tesszük.
Eztán leszűrjük, felforraljuk, majd egy fél lime levét belefacsarjuk. Zselatinport öntünk bele és 4 ek mézet.
Hűtőben 2 napig áll el. Naponta 3-szor lehet belőle enni.

Fültisztító
- 1 csésze ökörfarokkóró virága
- 1 marék levendula vagy néhány csepp levendulaolaj
- 2,5 dl olívaolaj
Egy üvegbe tesszük és két hétig napos helyen tartjuk. Vékony anyagon átszűrjük és máris lehet használni. (A legjobb pipettás üvegbe tölteni.)
Sötét, hűvös helyen 3 hónapig áll el, 5 napon keresztül 3-4-szer kell használni.

11 megjegyzés:

  1. De jó, hogy valaki lejegyzeteli ezeket! Égre-földre kerestem a neten és én sem találtam semmit.

    Köszönöm!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szívesen teszem! Örülök, hogy egyre több embert érdekelnek újra a természetes készítmények. Sajnos nem tudok úgy haladni vele, ahogy szeretném, de igyekszem minél előbb begépelni a többit is. ^^

      Törlés
  2. De szuper :))))Örülök neki én is mert én hiába ülök oda tollal és papírral valamelyik gyereknek éppen akkor jut eszébe valami így mindig lemaradok egy-egy részletről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ez ismerős, nálunk hiába nézi az egész család, azért mégis pont olyankor kell beszélgetni mindenről. ^^ Én pedig hegyezhetem a fülem, éppen ezért szoktam leellenőrizni mindent, hogy nehogy rosszul írjak valamit. :))

      Törlés
  3. Nagyon várjuk a többi rész jegyzetét is, ha időd enged. Sehol máshol nem találom én sem

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igyekszem minél előbb feltenni a maradék 5 részt is, most hétvégén van rá időm begépelni belőle néhányat. Szóval a jövő héten lesz egy pár Kerti Patikás bejegyzésem. ^^ Köszönöm a türelmet! :)))

      Törlés
  4. nagyon tetszik,sok jó dolog van benne.

    VálaszTörlés
  5. nehéz volt,nagyon kacifántosak a beirabdó karakterek.

    VálaszTörlés
  6. Hálásan köszönjük neked a fáradozásodat Alya.

    VálaszTörlés
  7. Torokgyulladásra lonczselé...ezzel kapcsolatosan egy olyan kérdésem lenne, hogy hűtőben igaz, csak 2 napig áll el, de pl ha fagyasztom eláll tovább is?
    Vagy hogyan tudnám hidegebb időkre is megtartani? Hisz akkor már nem fog virágozni...
    Várom mielőbbi válaszod, és előre is köszi! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, a főzetet le lehet fagyasztani, így legalább fél évig is tartósítható. Átszűrés, forralás után mehet a fagyasztóba. Az lenne a legjobb, ha a citromlé is frissen kerülne bele, miután az elővett adag kiolvadt. Aztán már csak a zselé és a méz hiányzik. :))
      A virágot kiszárítva ugyanúgy lehet használni, mint minden más gyógynövényt. Vagy szimplán tea formájában, vagy maradva az eredeti receptnél - szárított növénynél általában fele mennyiséget szoktak ajánlani.
      Remélem, nem lesz túl sokszor szükség rá! :)

      Törlés